cerita si Tanggang.

 Assalamualaikum!

muahaha. selamat pagi smorang. Amacam? ok x pagi ni? entry ni di ketakketik pon mau tengahari sudah. hehe. Alhamdulillah. done kemas bilik segala. kemas la. jadi la bilik neh mcm neh. 


haha. bajet giler. 

anyway. nak sentuh sikit sal si Tanggang. Terima kasih la buat author yg ade kt dunia neh sebab bg sy idea yg agak bagus utk dipompangpompang kan dalam entry kali nih..

menyentuh sal cerita ctanggang?

Apa yang selalu dikaitkan dengan c tanggang adalah tentang derhaka nya ia kepada parents nya. 

Padahal, pada awalnya, si Tanggang adalah seorang yang miskin. Nak dijadikan cerita, c Tanggang ni ditangkap oleh seorang nakhoda kapal yang mana c Tanggang ni dijadikan hamba tawanan. Namun, atas kerajinan dan kebijaksanaan c Tanggang sendiri, nakhoda mengahwinkan anak perempuannya dengan c Tanggang dan c Tanggang telah menjadi nakhoda kapal tersebut.

cerita kebahagiaan c tanggang pula hanyalah sampai di situ saja. sedang C Tanggang ni belayar merata tempat, c Tanggang lalu la kan area kampung dye dulu.. terdengar la mak ayah c Tanggang ni ttg kedatangan C Tanggang bersama isterinya..semangat mak ayah dia membawa makanan kegemaran C Tanggang iaitu pais ikan dan pisang salai semata-mata untuk bertemu dengan anak kesayangannya

yg malangnya, Ctanggang x mengaku yang datang membawa makanan itu adalah mak ayahnyaaa. 

konon bak kata c Tanggang," pergi! saya tak kenal kamu berdua. Pengawal! tolong halau mereka.!"

cerita punya cerita, at last, c tanggang pun menjadi batu bersama kapal2nya. 

sebenarnya, kita membesar dengan cerita mcm neh kan? kita akan cakap, yg c Tanggang ni adalah anak derhaka. Namun, us pahrol berpandangan, ini bukan salah c Tanggang semata2. taw x kenapa?

Kalau mak ayah dia bijak bagaimana nak mencorak C Tanggang untuk menjadi anak yang baik, soleh serta taat kepada kedua ibu bapanya. 

Adakah c Tanggang ni di ajar dan diperkenalkan kepada Allah pada awal usianya hingga asas-asas keimanan terpahat dalam hatinya?

oleh itu, ce reflect bnde tu. sy bukan backing C Tanggang, cuma nak ckp, derhaka nya c tanggang bukanlah berpunca daripada dirinya semata2. Ibu bapa yang mencoraknya kan? x gitu? hehee

ok.. nah. dapat idea ni dr buku ni

.
.
.
.
.


ok, sekiann !

p/s kesihatan:

KALO HENSET DA LOW BATTERY, ELOK DIKURANGKAN PENGGUNAANYA. SEBAB MAKIN BYK RADIASI BOLEH TERJADI :p



No comments:

Post a Comment

penyumbang idea :)