perbezaan pendapat itu bagus

salam semua.. :) entry utk kali ini berkait rapat dengan tajuk asaimen utk subjek Adab Al-Ikhtilaf. Uish.. bukan senang gak nak cari maklumat ttg tajuk ni. Kebaikan n keburukan ikhtilaf.. xkan la nak pompang2 hurai isi, p x betoi. haha. sia2 saja..

tatkala sedang klik2 Mr Google td, jumpe la macam2.. yang mana kebanyakkannya mentioned ttg, PERBEZAAN PENDAPAT ADALAH RAHMAT.. betol gak kan.. mcm2 bnde leh di brainstorm kan dengan word ni. banyak isu, banyak situasi.. banyak perkara yang menyebabkan adanya perbezaan pendapat

bagi sy, perbezaan pendapat itu tidak salah. Apa yang dibezakan itu mestila terdiri daripada lebih dari satu perkara. Xkanla satu perkara je dorang pun nak de perbezaan pendapat.. sah2 la idak kan.. :)

daripada perbezaan ini.. byk perkara yang boleh kita dapat. Maybe, perlu mention yg positif je kot. Sebab, kebanyakkan orang menganggap perbezaan itu adalah sesuatu yg slh, sesuatu yg negatif. Haish. x semestinya kan.. 

antara kebaikannya ialah, kita leh mengembangkan or membuka minda untuk menilai dan menerima pendapat orang lain. Kita tengok hujah2 yang depa lontar.. depa utarakan.. x semestinya apa yg kita cakap, semua betul.. x semestinya.. hish2.. as long x bertentangan dgn syarak yg ditetapkan oleh pencipta kita. 

contoh khilaf yg senang la.. 

"bole x kita berhibur/bermain dgn alat muzik?"

ada banyak pendapat:

*ada yang cakap bole, ada yg x.. semua bawak hujah masing2..

bole kita berhibur/bermain alat muzik, asalkan, kita  x leka n lalai.. smpaikan tuntutan agama yg utama kita abaikan, batas syarak kita belakangkan..obce kita da leka n lalai.. maka haramlah hukumya..  :)

ok, pandangan simple sy ttg khilaf kan.. barula sy faham kenapa subjek ini wajar dititikberatkan... supaya kita berlaku bijak n rasional andai berlakunya ikhtilaf :)

p/s: manusia berbeza2.. Allah menganugerahkan pelbagai cara utk manusia berfikir :) 

APA YG BAIK TU, KITA SAMA2 IKUT. DAN SEBALIKNYA..

^_____________^


No comments:

Post a Comment

penyumbang idea :)